Minulé léto, když jsem si užíval čas na svém oblíbeném festivalu Beats For Love, jsem dostal upozornění o pokusu o přihlášení na můj Instagram účet z Indie. Myslel jsem si, že je to jen další podvodný pokus, a tak jsem tomu nevěnoval pozornost. To byla ale chyba, která mě stála velmi draho.
Druhý den se situace zhoršila. Po kliknutí na odkaz od kamaráda jsem zjistil, že nemohu přistoupit na svůj Instagram. Můj první pocit šoku se brzy proměnil v realitu, když jsem si uvědomil, že nejen můj Instagram, ale i firemní účet Adsvantage, do kterého jsem investoval značné množství peněz a času, mohou být ohroženy.
V pondělí ráno mě čekala další rána. Objevily se emaily o pokusech o změnu hesel na většině mých účtů. Zpočátku jsem byl klidný, protože jsem věřil v ochranu dvoufaktorového ověření. Ale pak mi došlo, že jsem kvůli UX designerovi neaktivoval dvoufaktorové ověření na svých webových stránkách. V důsledku toho jsem ztratil kontrolu nad svými třemi weby: Adsvantage.cz, Adsvantage.eu a Michal.lysek.cz. Tato ztráta znamenala nejen finanční škodu kolem 300 000 Kč, ale také ztrátu hodin práce na uživatelských výzkumech, obsahových strategiích, copywritingu, grafických návrzích, programování a testování.
Nejvíce mě však šokovalo, že při změně emailu k mému Webflow účtu mi nepřišel žádný potvrzovací email. Z tohoto důvodu jsem cítil velký stres a bezmoc, protože jsem neměl kontrolu nad tím, co se na webech zobrazí, a obával jsem se, že Google bude stránky penalizovat za podvodné bannery.
Pokoušel jsem se situaci řešit komunikací s podporou, ale bez odpovědi celý den. Nakonec, po týdnu komunikace a poskytnutí důkazů o mé identitě, jsem mohl znovu získat kontrolu nad svým e-mailem. Tento moment přinesl velkou úlevu po dlouhém období nejistoty.
Tento incident mi otevřel oči k rizikům kybernetických útoků. S více než 800 000 oběťmi hackerských útoků ročně a nárůstem o 300 % od začátku Covidu, je nezbytné chránit naše digitální aktiva. Jednoduchá opatření, jako jsou pravidelné aktualizace software, silná hesla, dvoufaktorové ověřování a obezřetnost vůči phishingovým podvodům, mohou výrazně snížit riziko útoků.
Pokud vás tento příběh něco naučil, nezapomeňte se přihlásit k odběru pro další informace a rady. Také bych rád slyšel vaše zkušenosti a názory. Máte podobné příběhy? Sdílejte své zkušenosti a řešení v komentářích. Vaše zpětná vazba a rady mohou pomoci ostatním chránit se před podobnými hrozbami.
Zvyšte své zisky několika rychlými změnami.
V praxi se setkávám s 25 opakujícími se chybami, které připravují e‑shopy o objednávky. Zjistěte, které to jsou, napravte je a získejte nové zákazníky.
* Zdarma a bez e-mailu